sâmbătă, 27 iulie 2013

Scoala Waldorf

Scoala Waldorf


"Scoala Waldorf" este creatia "Societatii antroposofice", intemeiata de Rudolf Steiner in anul 1913. In opinia lui Steiner, menirea acestei scoli este aceea de a educa si de a forma oameni liberi, independenti de ordinea politica si sociala existenta, intrucat doar un om liber are capacitatea de a conferi in permanenta noi forte ordinii sociale prezente.
Prima scoala de acest tip, inaugurata la data de 7 septembrie 1919, a fost construita in urma colaborarii dintre Rudolf Steiner (27 februarie 1861 - 30 martie 1925) si directorul general al fabricii de tigari "Waldorf-Astoria", din Stuttgart, Emil Molt (1876-1936), care a suportat toate cheltuielile pentru aceasta investitie.
La deschidere, "Scoala libera Waldorf", cum avea sa fie numita aceasta institutie antroposofica, avea 252 de elevi, dintre care 191 erau copii ai angajatilor fabricii. Steiner a ocupat functia de director al acestor scoli pana la moartea sa, in anul 1925. In acel an existau deja in Germania doua asemenea scoli, iar in Olanda si Anglia, cate una. In anul 1938, cele opt scoli Waldorf din Germania au fost interzise. In acelasi an, in alte tari mai functionau inca paisprezece asemenea scoli.
Pedagogia aplicata in scolile "Waldorf" isi are radacinile in pretinsa stiinta spirituala antroposofica, desi Rudolf Steiner sustinea ca "Scoala Waldorf" n-ar urma linia unei anumite conceptii religioase sau filosofice. Pedagogia propusa de Steiner corespunde insa perfect conceptiei lui despre evolutia in trei etape a omului; fiecare dintre aceste etape se deruleaza pe parcursul a cate sapte ani.
Potrivit lui Steiner, pana la sapte ani se se formeaza trupul fizic; educatia primita in familie si gradinita in acest interval nu este altceva decat un ajutor pentru intruparea acestui element fizic al omului. In acest capitol al vietii, organele senzoinale devin functionale. De asemenea, tot in acesti ani, intre fortele spirituale, se dezvolta vointa, cu ajutorul careia copilul isi formeaza trupul fizic in asa fel, incat acesta sa devina utilizabil pentru restul vietii.
Mai apoi, urmeaza perioada de pana la 14 ani, cand copilul actioneaza mai mult in planul sufletesc, cand devine apt pentru educatie. Odata cu nasterea trupului eteric, vor trebui cultivate si dezvoltate sentimentele copilului. In aceasta faza, copilul intra sub tutela unei autoritati, reprezentata de profesor, care il va conduce pana la urmatoarea etapa a vietii. In acesti ani, elevii nu utilizeaza nici un fel de manuale, ci invata doar in functie de ceea ce li se preda si dicteaza. Daca este cazul, profesorul isi poate impune autoritatea inclusiv prin pedepse corporale.
Capacitatea de evaluare a copilului apare, in conceptia lui Steiner, progresiv, abia dupa inceputul pubertatii, intre 14-21 ani, adica dupa nasterea trupului astral. Catre sfarsitul perioadei de scolarizare se dezvolta individualitatea omului. Pe la 19 ani, tanarul traieste o experienta interioara profunda, el incepe sa inteleaga ceea ce isi doreste de la viata, are o imagine clara despre destinul sau profesional si incepe sa cultive relatii de prietenie.
In cadrul scolilor Waldorf, totul se fundamenteaza si orienteaza in functie de antropologia lui Steiner: materiile care se predau la nivelul unei clase, metoda pedagogica utilizata, ba chiar ornamentatia salilor de clasa si coridoarelor. Este limpede ca, in acest conditii, Scoala Waldorf, care se autointituleaza "libera", nu este nici pe departe libera. Ea prescrie exact ceea ce este bine si ceea ce este rau pentru copii. Tot la fel, vacantele de vara, in timpul carora elevii scapa pentru cateva saptamani de sub influenta scolii si a profesorilor, sunt privite de catre pedagogii scolilor Waldorf ca un real pericol.
Dupa cum se poate observa, in acest mod, copiii sunt crescuti, stigmatizati si dirijati pe baza unei cunoasteri si experiente cu un caracter ocult, pe baza unei structuri de evaluare, de multe ori, necunoscuta parintilor si autoritatilor statului.
Intreaga perioada de scolarizare si viata particulara a copiilor sunt tinute sub un control strict. Fundamentele unei asemenea pedagogii stranii exclud dialogul cu oameni de stiinta care impartasesc alte principii, ele nu tin seama de cunostintele pedagogice si psihologice din afara spectrului antroposofic. Din pacate, acestea nu sunt aduse in mod clar si fara echivoc la cunostinta publicului larg.

Iulian Predescu
Sursa:http://www.crestinortodox.ro/secte-culte/scoala-waldorf-128670.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu