duminică, 12 octombrie 2014

Critias



Critias (403 i.Hr.)

Critias a fost un var al mamei lui Platon si unul dintre cei treizeci de "tirani" care au guvernat in Atena. Acesta nu este cunoscut ca fiind vorbitor ambulant, ci el a elaborat in spirit sofist nenumarate elegii, drame si lucrari despre constitutia statelor. Critias are o conceptie pesimista des­pre lume si viata.
Ceea ce caracterizeaza sofistica este luminis­mul, asadar faptul ca sofistii supun unei critici taioase toate credintele traditionale despre stat, morala, limba si religie. Caracteristice sint mai ales speculatiile sofistilor asupra originii religiei si moralei. Prodi­cos din Chios de ex. face o teorie rationalista pentru a explica originea religiei. Oamenii, zice acesta, au divinizat fortele binecuvintate ale na­turii, transformind astfel soarele, riurile si izvoarele in zei. Iar Critias crede ca religia a fost inventata de niste oameni inteligenti cu scopul ca sa sperie pe criminali prin teama fata de un zeu atotputernic (Sextus Empiricus, Adv. Mathem. IX, 54).
Dar si mai rea este influenta pe care sofistii o exercita asupra eticii. Caci expresia acestei influente este dupa spusa lui Makareos, eroul ope­rei "Aiolos" (Euripide), care si-a sedus sora si care zice : "Ce este raul, daca faptuitorului nu i se pare ca este rau ?" Ca Protagoras ar fi spus si el la fel, nu este sigur. Sigur este insa ca o asemenea conceptie despre rau isi are originea in etica sofista, ce nega existenta unor norme etice general-valabile.
Totusi sofistii au reprezentat si idei sanatoase. Alaturi de Antifon, Alcidamas sofistul trage si el aceeasi concluzie si afirma clar si revo­lutionar in acelasi timp, ca toti oamenii sint liberi de la natura. Fata de asemenea idei indraznete, ce insemnau ceva nemaiauzit pentru timpurile acelea, nu este nici o mirare daca chiar in secolul lui Pericle apar filo­zofi ca Hippodamos din Milet (contemp. cu Socrate) sau Phaleas din Chalchedon, care reprezinta teorii revolutionare cu privire la organiza­rea statului.
Un alt fapt, ce a avut o covirsitoare importanta in evolutia filozo­fiei antice grecesti, a fost subiectivismul etic al sofistilor si individua­lismul anarhec al acestora, care l-au silit pe Socrate sa-i combata cu hotarire pe sofisti. Caci nu este vorba numai de afirmatia sofistilor, ca toata morala si dreptul se fundamenteaza numai pe conventiuni. Este drept ca unii dintre sofisti vorbesc, in opozitie cu etica conventionala, despre un drept natural, ce se fundamenteaza pe natura omului. Dar Antifon de ex. afirma ca pietatea fata de parinti nu este fundamentata pe natura. Iar Critias sustine ca dreptul conventional este inventat nu­mai ca sa fie un scut al celor slabi fata de cei tari. Adeva­ratul drept e folosul celor tari.

N.B.

Sursa:http://www.crestinortodox.ro/religie-filosofie/perioada-cosmologica/critias-71734.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu